~ resepi keropok daripada tanah liat, selamat mencuba..

 Makanan dari tanah? apa dah kritikal sangat ke sampai tanah pun nak dimakan? Kalau mak cik tidak sampai la lagi ketahap nak makan tanah... banyak makanan lain di Malaysia ni lebih selamat dan berkhasiat.

 Berlainan pula dengan masyarakat di Tuban Indonesia, mereka percaya dengan memakan tanah bakar yang dipanggil AMPO boleh membuat perut sehat juga menguatkan sistem penceranaan... ya kee? boleh cuba ni 
mudah-mudahan begitu laa insyallah...

 Cara membuatnya tidak susah... memang mudah sekali nampaknya bagi yang sudah mahir membuatnya.. hehehe.. kalau mak cik memang tak pandai. Tapi bagi Rasima yang sudah bertahun-tahun melakukan kerja membuat ampo ini berkata dia hanya memerlukan tanah liat yang bersih dari pasir dan batu.

 Tanah itu kemudian diketuk dan dipadatkan membentuk empat segi. Dengan pisau, tanah itu kemudian dikikis
membentuknya seperti gulungan. Lepas itu tanah tadi dibakar dan diasapi selama 1 jam di atas api kayu. Selepas satu jam sedia untuk di makan... senang & ringkas....

Kepada sesiapa yang berminat untuk mencuba resepi tanah panggang di bawah, ini diturunkan resepi dengan cara-cara membuatnya sekali. Selamat mencuba... nanti kalau siap, mak cik oder 5 kilo.


1. Pastikan tanah liat ini tiada pasir dan batu.



2. Padatkan tanah menjadi empat segi. 

3. Kikis tanah yang telah padat dengan membentukkan Stick / batangan.


4. Upcara membakar tanah liat. 


5. Sedia untuk dimakan.

No comments:

Post a Comment