~ angan-angan semut nak ke Mekah ..


 Dalam panas terik, seorang lelaki alim yang sangat terkenal dengan kebijaksanaanya sedang berjalan melintasi gurun pasir yang kering kontang. 


 Dalam keadaan terik tiba-tiba dia terpandang sekumpulan semut sedang berjalan laju. Si lelaki alim itu amat tertarik dengan rombongan semut dan cuba menyapanya.


“Hi semut, ke mana kamu nak gi ni, tergesa-gesa nampak?”

Semua semut terperanjat dan berhenti apabila melihat seorang manusia yang menaiki unta menegur mereka.

“Rombongan kami sedang berjalan menuju ke Mekah”

 Lebai itu bingung dan dia berfikir “ Tak salah kalau semut-semut ni nak pergi ke Mekah” Sambil membetulkan serbannya si Lebai itu kemudian bertanya kepada rombongan semut itu lagi.

“ Kamu nak gi ke Mekah? Ada ke di antara kamu ni tau Mekah tu di arah mana? Kalau gaya gini kamu berjalan bila agaknya kamu akan sampai? Sedangkan perjalanan ke Mekah sangatlah jauh?" 

Dengan bijaksana ketua sang semut tersebut menjawab

“ Samaada kami sampai atau tidak, itu tidak penting, yang penting kami tahu tujuan hidup kami. Kami mau ke Mekah.”

 Dan tercenganglah si Lebai itu sambil berfikir. Hmmmmmmmmmmmmmmmm.... semut makhluk yang sekecil ini pun mempunyai tujuan dalam hidupnya. Sedangkan manusia yang dijadikan dengan sebaik-baik kejadian masih belum mempunyai tujuan dalam hidup. 


 Mereka membiarkan hidup mereka terombang ambing dibawa oleh arus dunia. Yang mana ada akal dan fikiran yang waras bolehlah mencapai tujuan hidup di dunia dan akhirat, insyallah. 


 Sedangkan semut ini? Wisssssssssssss....  terancang sekali catatan kehidupan mereka di dunia fana ini walaupun dianugerahkan dengan tubuh dan akan fikiran yang kecil mereka berjaya mengunakannya dengan sebaik-baik untuk kehidupan di dunia dan akhirat. 


 Setelah si Lebai mengucap salam dan mendoakan perjalanan rombongan si semut itu sampai ke Mekah, mereka berpisah simpangg...

 Itu kisah semut yang memang bercita-cita nak ke Mekah tanpa peduli halangan dan rintangan dunia. Kita???  bagaimana dengan tujuan hidup kita.. kalau belum ada dalam kepala tentukan dari sekarang ok...

No comments:

Post a Comment