~ redho ibu kunci pertemu jodoh ..



Ada seorang teman berkata semua ibadah sudah dilakukan, sholat fardhu, puasa sunat, zakat, sedekah malah solat tahjudd sampai menangis setiap malam selalu dilakukan. Tapi kenapa dia belum dipertemukan jodoh sehingga umurnya semakin tua...

"Sahabatku, bila anda sudah merasa banyak ibadah dikerjakan, juga amalan baik sudah ditunaikan namun ada satu hal yang seringkali kita menganggapnya hal yang remeh. Tetapi itu sebenarnya kunci utama dari setiap apapun permohonan kita kepada Allah termasuk jodoh.

Ya doa. Doa orang yang paling dekat dengan kita. Adakah kita menghormati ibu dari luaran dan batin kita? Rasulullah bersabda, "Tidak termasuk berbakti kepada orang tua, orang yang membelalakkan matanya kerana marah (HR. Thabrani). Memandang ibu dengan mata terbelalak Rasulullah menyebutnya sebagai sikap durhaka pada ibu. Pandanglah ibu dengan penuh kasih sayang dan lemah lembut, terlebih beliau sudah tua, hatinya menjadi sangat peka dan senitif, ada baiknya bila kita menyakiti hati beliau, lekaslah meminta maaf.

Sahabatku, bila ingin Allah menyegerakan jodoh anda, berhati-hatilah bila bertutur kata dengan ibu kerana redho Allah begitu mudah terwujud dari panjatan doa seorang ibu yang memohon kepada Allah agar menyegerakan jodoh untuk anaknya. Bila anda ingin disegerakan jodoh anda maka segeralah memohon maaf kepada Ibu. Mungkin ada luka hati ibu di atas sikap kamu yang terdahulu yang masih berbekas di hatinya

Bila sudah meminta maaf, mintalah doa restu pada ibu agar berkenan berdoa memohon kepada Allah untuk menyegerakan jodoh anda untuk mewujudkan impian anda keluarga sakinah mawaddah warahmah.

No comments:

Post a Comment