~ kisah 8 artis Korea yang mati bunuh diri ..

Jung Da Bin
Artis dan penyanyi Jung Da Bin, mengakhiri hidupnya dengan tragis. Dia didapati mati bunuh diri di apartemen kekasihnya di Seoul. Jun Da Bin bunuh diri dengan cara gantung diri. Kekasihnya menemukan artis ini di bilik mandi dengan tuala melilit di lehernya. Peristiwa itu terjadi pada 10 Februari 2007.
Tak ada catatan yang ditinggalkan artis tersebut. Tetapi, menurut catatannya di blog pribadinya yang ditulis sebelum dia meninggal dunia, Jum Da Bin mengatakan dirinya sedang menghadapi tekanan perasaan. Dan inilah catatan terakhir Jun Da Bin.
“Semuanya sangat lengkap. Saya marah tanpa alasan, dan merasa saya akan menjadi gila. Ini sangat menyakitkan. Saya merasa sakit. Kepala saya sangat sakit dan membuat saya menangis. Saya seperti budak. Saya merasa seperti kehilangan diri saya, kehilangan identiti. Dan di saat yang sama, saya mendapatkan teguran. Saya merasa tenang. Tuhan sangat mencintai saya. Tuhan telah membuat saya menjadi penting dan memberikan saya keberanian. Dia mengangkat saya dan berkata saya akan baik-baik saja. Dan saya baik-baik saja.”
Lee Eun Joo
Aktris dan penyanyi Korea ini ditemukan bunuh diri di apartementnya di Bundang, Korea Selatan pada 22 Februari 2005. Artis berusia 24 tahun ini, membunuh diri setelah beberapa hari dirinya lulus dari Universitas Dankook. Lee memotong tangannya dan gantung diri.
Sebelum bunuh diri, Lee Eun Joo sempat menuliskan sepucuk surat untuk ibunya. Dia menuliskan surat itu dengan darahnya sendiri. “Mama, saya minta maaf dan saya mencintai kamu. Saya ingin melakukan banyak hal. Meski saya hidup, tetapi saya tak merasa hidup... saya tak mau mengecewakan lagi. Menyenangkan memiliki wang. Saya ingin mempunyai wang banyak,” pesan Lee Eun Joo
U; Nee
Januari 2007, dunia hiburan Korea, kehilangan artis kebanggaan mereka. U;Nee yang selama ini dikenal sebagai penyanyi dan pelakon ditemukan gantung diri di rumahnya di Seo-Gu, Korea Selatan. 
Woo Seung Yoon
Woo Seung Yoon bunuh diri di saat fenomena bunuh diri sedang rancak diperkatakan di Korea. Artis yang menghembuskan nafas terakhirnya pada usia 24 tahun. Dia gantung diri di atas almari rumahnya pada 27 April 2009.
Jang Ja Yeon
Artis cantik ini pendatang baru di dunia dalam dunia hiburan. Jang Ja Yeon ditemukan bunuh diri di rumahnya. 
Jang Ja Yeon menulis alasannya bunuh diri kerana adanya eksploitasi dan juga pelecehan seksual kepada dirinya di kalangan penggiat hiburan.
Dalam catatan yang dibuat sebelum dia menghembuskan nafas terakhirnya, menceritakan betapa kejamnya dunia hiburan Korea. Dia dipaksa menjadi budak seks untuk orang-orang kaya di sana semasa dia memulakan kerjayanya
Park Yong Ha
Bintang siri drama Winter Sonata ini mengantung diri dengan kabel di rumahnya di Seoul pada 30 Juni 2010. Park, 32 tahun, bunuh diri kerana kecewa ayahnya menghidap cancer perut. Dia sangat menyayangi ayahnya dan merasa bersalah atas penyakit yang diderita ayahnya itu. 
Song Ji Seon
Song meninggal pada 23 Mei 2011, setelah terjun dari tingkat 19 apartementnya di Seoul. Setelah diselidiki, Song bunuh diri kerana cinta. Dia mengaku punya skandal asmara dengan pemain bisbol profesional, Im Taehoon (23). Namun Im menafikannya dan Song sakit hati. .
Chae Dong Ha
Ini kes yang terbaru, Chae Dong Ha dijumpai gantung diri di kediamannya pada 27 Mei 2011. Dia dikatakan bunuh diri kerana tekanan akibat bekas pengurusnya meninggal dunia dua tahun lalu juga akibat bunuh diri.

2 comments: