~ Keganasan Berterusan Walaupun Terhadap Wanita ..


Keganasan Berterusan Walaupun Terhadap Wanita


Kaherah – Azza Hilal Suleiman tidak menyangka, niat baiknya untuk membantu seorang wanita yang dipukul dan hampir dibogelkan oleh tentera Mesir, berakhir dengan dia sendiri dipukul sehingga terpaksa dirawat di hospital.
Azza ketika menceritakan detik menakutkan itu berkata, dia melihat seorang wanita telah ditendang dan dicederakan selain bajunya dibuka sehingga menampakkan coli berwarna biru yang dipakainya.
Tidak tahan melihat wanita itu diperdayakan sekejam itu, Azza cuba menarik wanita itu dan melindungi badannya, namun sebaliknya mereka berdua dipukul.
Azza, seorang ibu tunggal dan berusia 48 tahun merupakan anak kepada bekas Jeneral yang telah meninggal dunia.
“Saya masih sakit akibat dipukul, dan kepala saya rasa seperti hendak pecah,” katanya yang masih dirawat di sebuah hospital.
Selain Azza, seorang lagi ahli perniagaan, Ehab Hanna turut dipukul apabila dia juga cuba membantu wanita berkenaan daripada terus dikasari oleh anggota tentera.
“Azza melindungi tubuh wanita yang bogel itu. Kami membawanya ke klinik namun secara tiba-tiba saya terasa kaki saya dipukul. Saya kemudiannya rebah sebelum saya dan Azza pula dipukul hingga kami tidak berdaya lagi,” katanya.
Imej keganasan tersebut telah membangkitkan kemarahan ramai terutama insiden wanita tersebut dibogelkan di khayalak ramai dan  berlaku di sebuah negara Islam.
Wanita yang menjadi mangsa keganasan itu bagaimanapun enggan mendedahkan dirinya dan bercakap dengan wartawan.
Ketika itu, dia yang juga seorang aktivis dan pelajar itu telah diseret oleh polis menyebabkan bajunya terbuka, sekali gus menampakkan coli berwarna biru yang dipakainya.
Rakaman itu juga menunjukkan anggota keselamatan memijak perutnya beberapa kali.
Kejadian berkenaan berlaku, Sabtu lalu ketika Dataran Tahrir dipenuhi dengan penunjuk perasaan yang menuntut tentera mengembalikan pemerintahan kepada rakyat.
kredit untuk mynewshub

No comments:

Post a Comment