~ tips mengatasi kentut agar tidak berbau ..


Walaupun kentut merupakan reaksi semula jadi tubuh, tapi kalau asyik kentut je dan berbau busok pula .. tentulah menimbulkan satu masalah dan membuatkan orang di sekeliling tidak suka .. betul tak?

Pada yang biasanya kentut 10 hingga 20 kali sehari, itu dianggap normal dan menunjukkan mempunyai usus yang sehat.

Bagi yang memang selalu angin satu  badan, sini ada beberapa petua untuk
mengatasi kentut yang berbau...

heheheh.. demi mengelakkan kentut berbau, baik mencuba, sebab kadang-kadang angin kentut yang ingin membebaskan diri ini tidak boleh di tahan-tahan, dan akan memaksa siempunya badan membebaskanya walau di mana berada ....

1. Minum teh herba 
Minum teh herba atau teh hijau selepas makan dapat mencegah terbentuknya gas di usus. Bahan yang ada dari daun teh dapat membantu tubuh mencerna makanan sehingga mencegah kentut berbau.
2. Elakkan makan makanan ini
Elakkan makan makanan yang tinggi serat seperti kekacang, makanan berubi, brokoli dan kubis. Minuman berakohol dan bersoda juga dapat membuat kentut berbau. Kadang-kadang ada orang yang minum minuman dari susu, keju dan yogurt juga menghasilkan kentut berbau.
3. Bersenam
Melakukan olahraga yang teratur juga dapat membantu meringankan gas kentut yang berlebihan yang menyebabkan kentut berbau busuk. Pilih latihan yang ringan seperti jalan kaki dan yoga, yang dapat membantu kerja sistem pencernaan yang sehat.
4. Ubah kebiasaan ketika makan
Ubah kebiasaan makan untuk membantu tubuh mencerna makanan dengan mudah dan mengurangi udara yang masuk ke perut ketika makan. Kunyahlah makanan dengan perlahan, mulut tertutup, tidak dengan gigitan besar dan tidak bercakap ketika makan. Jangan minum ketika makan, untuk mencegah udara masuk ke perut.

Harap-harap dapat membantu ...

No comments:

Post a Comment